2014. március 25., kedd

Nemzetiség, regisztráció, választás


185.616
Ennyien vallották magukat német nemzetiséginek a 2011-es népszámlálás során.

15.431
Ennyien gondolták úgy, hogy adjunk esélyt egy nemzetiségi parlamenti képviselő bejuttatására.


Riasztóan alacsony szám.. Elszomorító, hogy nem tudtunk élni a kapott lehetőséggel...

Sok emberrel beszélgettem az utóbbi hetekben erről a kérdésről. Milyen okok szóltak a  regisztrálás ellen?

"A törvény diszkriminatív." Ez tény, hiszen azoknak, akik egy nemzetiséghez tartoznak, dönteniük kellett a párthovatartozás és a nemzetiség között. Az is tény azonban, hogy egyéni képviselőre (aki általában szintén pártot képvisel) emellett még lehet szavazni, és az új parlamentben többen lesznek egyéni képviselők, mint listáról bejutottak, tehát nagyobb a súlya egy egyéni képviselőre leadott szavazatnak.

"A név szerinti regisztráció miatt hátrányba kerülök azokkal szemben, akik névtelenül szavazhatnak." Ez valóban így van, nem vita tárgya. Igazságtalan. (Bár zárójelben megjegyzem, nem gondolom, hogy "listázás" céljából hozták ezt a törvényt.)

"Egy fecske nem csinál nyarat- mit tehet értünk egyetlen képviselő a parlamentben?" Mivel nem lesz nemzetiségi képviselőnk, így ezt nem fogjuk megtudni. Bár abban biztos vagyok, hogy első dolga lett volna ez ellen a diszkriminatív törvény ellen felemelni a hangját, akár parlamenti, akár EU-s szinten.

"Nem mondok le a pártszavazatomról, mert az is eggyel kevesebb szavazat a kedvenc pártomra."  20-25 ezer regisztráció elegendő lett volna - ez országos szinten nem befolyásolta volna egyik párt esélyeit sem, hiszen eloszlik terület és párthovatartozás szerint is. (Egy országos pártlistás képviselői mandátum elnyeréséhez 80-100 ezer szavazat szükséges.)

Bevallom, az elején, amikor még sok minden nem volt tisztázva a jogkörrel, szavazás menetével kapcsolatban, én is hezitáltam. Aztán mérlegre tettem a pro-kontra érveket, és úgy éreztem, élnünk kell a lehetőséggel a sok negatívum ellenére is. Regisztráltam, de nem azért, mert "fanatikus német-tudatú" vagyok, ahogy egyik ismerősöm írta, hanem azért, mert amellett, hogy magyar állampolgár vagyok, sváb is vagyok, és ezt vállalom a szavazatommal is. Tudom, jól döntöttem.

És most kicsit félek attól, hogy a jövőre nézve ez az alacsony számú regisztráció milyen hátrányokat okozhat nekünk, a nemzetiségi iskoláknak és óvodáknak. Sajnos, joggal hivatkozhatnak majd arra törvényhozóink, hogy miért is adjanak támogatást egy nemzetiségi intézménynek.. Bízom benne, hogy erre nem kerül sor, de sajnos (politikus aggyal gondolkodva) okot adtunk erre.

Nem ítélek el senkit, aki nem úgy gondolkodik, ahogy én- de megérteni nem fogom az indokokat.

(A fent leírtak a véleményemet tükrözik, nem politikai indíttatásból írtam, nem támadok/támogatok velük egyetlen politikai erőt sem, és a máshogy gondolkodókat sem.)




16 megjegyzés:

  1. Arról van adatunk, hogy a regisztráció során az "A" pontban hányan vallották magukat német nemzetiségűnek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nincs- ha jól emlékszem, 23-25.000 között volt a regisztráltak száma összesen.

      Törlés
  2. Pontosan nem emlékszem, mit mutatott egy nappal előtte a statisztika, de valahol 25 ezer körül. Ősszel ez a szám még nagyban növekedni fog.

    VálaszTörlés
  3. Én biztos a nemzetiségi listát választottam volna, ha olyan emberek képviselnének minket akik eddig már tettek is valamit.
    Akik most a listán vannak, őket ki válogatta össze? Nem tudnék közülük egyet sem mondani, aki nem a hatalomvágy miatt csinálná, amit csinál. Szégyennek tartom a nemzetiségi listánkat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebben lehet valami, én személyesen nem ismerem őket, nem hallottam róluk sokat... viszont a pártlistáról pont azért tudtam én is könnyedén lemondani, mert ott is csupa hatalomvágyó politikus szerepel, egyik sem az embereket képviseli. Nem értem, rájuk könnyű szívvel tudnak szavazni emberek, pedig tudják róluk, milyenek? Itt pedig ez a mérvadó? Ahelyett, hogy esélyt adtunk volna egy új dolognak? Lehet, hogy Heinek Ottó jó képviselő lett volna, ő még ott nem bizonyított. Akik viszont ott fognak ülni a parlamentben, na ők már bizonyítottak....

      Törlés
    2. Nem feltétlen kell ismerni őket, csak kereskedni kell egy intézkedést, amit a német nemzetiség érdekében tettek. Talált? Ugye hogy nem...
      A másik meg, hogy a nemzetiségi képviselőnek csak felszólalási joga van. Ha valami el szeretnénk érni, azt eddig is és ha lenne képviselők az után is csak úgy tudnánk elérni, hogy összegyűjtünk 20 000 aláírást, hogy a parlament tárgyaljon egy adott kérdésről. Nem lennénk velük beljebb. Sajnos.

      Törlés
  4. Ha valaki a 15 ezret túl kevésnek tartja, akkor arra is kell gondolnia, hogy a "B" pontot figyelmen kívül hagyó - egyébként jóval több mint 15 ezer - német identitású aktív szavazó vajon miért mondott nemet a német listára, vagy a jelenlegi választási rendszerre. Ezeknek a hozzáállása sem tekinthető zsigerből felelőtlennek, vagy németségét tagadónak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én csak az A-ra adtam le, pedig szervezője, alakítója, hangadója vagyok a német nemzetiségi kultúrának helyi és nem helyi szinten is.
      Indokom a következő. A Magyarországon élő németek és a német nemzetiséghez tartozók. Ez két külön csoport. Én úgy látom, hogy az előbbi csoport az utóbbi hátán felkapaszkodott. Másrészről pedig azt látom, hogy számos képviselő, akár nemzetiségi önkormányzati, akár feljebb... stb. csak a politikai oldalát viszi ennek az egész ügynek. Belátta, hogy nincs elég képessége, hogy a nagypolitikában (önkormányzati képviselő) érvényesüljön, ezért maradt ez a terep... és bizony ennek alapján nem a legjobb képességűek no :)

      Amúgy meg teljesen rossz kampány. Rossz szlogen. "Tyerünk" idióta... számos helyen német zászló az asztalon előadásoknál. Mit keres az ott? Tök jó és szép a nemzetiségi himnusz, de az idősebb korosztály azt se tudja mi az, ezért nem is tudják még a szövegét sem. És igen, ez mind mind a nemzetiségi képviselők és szószólók hibája. Ezért nem lesz ember a parlamentben. Mert ez az egész nem erről szólt.

      4 éve ősszel talán 40 egynéhányezer ember volt a német nemzetiségi névjegyzékben, én azt már eredményként könyvelném el, ha ez a szám mondjuk 50-60 ezer között lenne és erre megvan minden esély. Gyerünk... A listán szereplő jelöltekről pedig. 4 embert ismerek személyesen, összesen 7 ember van akiről hallottam, pedig ismétlem, belekóstoltam országos szinten is a dologba, de köszönöm szépen, a fentebb vázolt indokok miatt nem kívánom magamat tönkretenni.

      Törlés
    2. Tisztelt 2014. március 26. 10:06-kor Hozzászóló!

      Írta, hogy csak az A-ra adta le a regisztrációt. Szíve joga, ez egy döntés, amivel én ugyan nem értek egyet, de ez az Ön döntése volt. A véleményem viszont az, hogy ha Ön a helyi és nem helyi nemzetiségi kultúra hangadója, akkor Ön hogyhogy csak 7 jelöltről hallott? Én zsenge korom ellenére 16 jelöltet személyesen is ismerek! És én csak egy budapesti kerület lakosa és gimnáziumi tanár vagyok. Hogyan állt mégis össze a lista? Ezt azok az országos önkormányzati képviselők szavazták meg, akiknek a listáját 2010-ben az Ön településének német nemzetiségi önkormányzata is támogatott (feltehetőleg Pest megyében).

      Ez nem azt jelenti, hogy én feltétlenül egyet értek például az Országos Önkormányzat kampányával. Sőt! A kampány rémesen gyenge volt. Soha nem hallottam róla, hogy mondjuk a listavezető kiment volna sváb rendezvényekre, agitált, érvelt volna... Vagy kimentek volna szervezetten nemzetiségi kultúrcsoportokhoz, és egy őszinte, nyílt hangvételű párbeszéden próbálták volna meggyőzni pl. Önt, hogy miért kellene annak ellenére is regisztrálni, hogy a törvény így nyilván valóan diszkriminatív. Milyen lehetőségei lehettek volna az Ön regisztrációjának segítségével egy sváb képviselőnek a parlamentben! Említette a német zászlót. Fogalmam sincs, mit keresett ez bizonyos "kampányrendezvényeken". Nyilván valóan ez elhibázott dolog volt, de ha ez nem jó, miért nem agitált Ön másképpen? Én ezt tettem a magam eszközeivel, és nem volt ott a német zászló.

      Magyarországi németek himnusza: Ezt az első országos önkormányzat szavazta meg 1995-ben. Nem igazán volt szerencsés a választás, de mégsem lehetett a mindenki által ismert Muss i' denn vagy az Es hat einmal geregnet népdal a himnusz! Nem mindegy, hogy melyik az a himnusz, amit mindenkinek úgyis meg kell tanulni?

      A nemzetiségi képviselőkről alkotott sommás véleményével én nem mindenben értek egyet (én nem vagyok az!). Egy azonban biztos: sajnos a kampány során is kiderült, hogy a nemzetiségi képviselők egy része nem tett meg mindent (vagy sokan semmit se), hogy a svábság parlamenti képviselethez juthasson! Szégyelljék magukat, és szálljanak magukba, akik ezt a történelmi lehetőséget választott képviselőként elmulasztották! És ha megtisztelnének avval, hogy a következő választásokon nem indulnak, nagyon hálás lennék nekik. Ilyen képviselőkre nincsen szükség! Akiknek csak egy titulus kell, és a feladatukat nem egyfajta szolgálatként fogják fel (ami egyébként rengeteg munkát jelent).

      Önnek a helyi és nem helyi szinten végzett nemzetiségi kultúra-szervező tevékenységéhez további sok sikert és sok örömet kívánok. Ez az öröm mellett egy szolgálat is, ami hozzájárul ahhoz, hogy a sváb közösség még a továbbiakban is fennmaradhasson (mint ahogy ugyanennek lehetett volna egy [kis] eszköze az is, hogy legyen nemzetiségi országgyűlési képviselőnk).

      Törlés
    3. Kedves Hobbizenész! Abszolút egyetértünk! Nagyon tetszett, amit írt, és a bejegyzés írójának is igaza van.. Okokat lehet felsorolni, de ezek az okok még mindig nem elegendőek ahhoz, hogy valaki ne regisztráljon. Szerintem. Ha abból indulunk ki, ki a hatalomvágyó, akkor az országos választáson se szabadna szavazni.. vagy ott nem zavar senkit a sok pénzéhes jelölt?
      Ez egy történelmi esély volt, hiba volt elszalasztani. (Persze a törvény ROSSZ és diszkriminatív, ez valóban igaz..!)
      Szép napot!
      Egy félig-meddig sváb zenész :)

      Törlés
  5. "március 26. 10:06" vagyok. Az a lényeg, hogy a céljaink közösek :) Semmi szükség politikával elrontani. Ha láttam volna esélyt, hogy bejuthat Heinek Ottó a parlamentbe, regisztráltam volna, nem kétséges. Viszont nem szeretek "elvesztegetett" szavazatot leadni, ahogy csúnyán a tv-ben szokták mondani. Viszont 4 év múlva (ha vissza nem vonják a törvényt) elvileg újra meg lesz a lehetőség. Szerintem akkor már bizonyosan lesz képviselője a német nemzetiségnek. Bár leírtam a kampány gyengeségeit, úgy gondolom, hogy a legtöbben tudatosan választották az A-t. Pl. Vörösvár, Solymár, Budaörs településeken, ahol több "szószóló" is lakik, nem mondhatni, hogy tolongtak a B x-elésnél.
    Ősszel viszont remélem, hogy rekord számú ember iratkozik fel a névjegyzékbe és szavaz a helyi választásokon. Én pl. ezt tekinteném nagy eredménynek, nem azt kis eredménynek, hogy ez itt és most nem sikerült.

    egy szintén zenész :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tolongtak, de Vörösváron volt a legmagasabb a B-t is x-elők száma országosan!

      Törlés
    2. Azt nem értem, hogy miért írja mindenki, hogy nincs esély képviselőt bejuttatni?! A közvélemény kutatások alapján kevesebben fognak elmenni szavazni, mint 4 éve. Tehát, ha lesz kb. 5 millió listás szavazat, akkor számításaim szerint 5.000.000 / 93 / 4 = 13.440 szavazat kell hozzá. Én csak reménykedni tudok benne, hogy aki regisztrált az el is megy (nem regisztrál le stb.). Én azt mondom a széthúzás helyett inkább "kampányoljunk" tovább, hogy senki ne szüntesse meg a regisztrációját és minden regisztrált elmenjen szavazni. Én is diszkriminatívnak tartom, hogy nem szavazhatunk pártlistára, de aki fél, hogy "kedvenc pártja" az ő hiányzó szavazata miatt nem fog nyerni, annak csak annyit, hogy a legszorosabb választáson sem volt ilyen kevés a különbség amennyi a német képviselő bejutásához kellene. Úgyhogy "Hajrá Magyarország, Hajrá Svábok!" :-)

      Törlés
    3. Ott nem volt kitelepítés ugye?

      Törlés
    4. Vörösváron nem volt kitelepítés!

      Törlés
  6. Emellett pedig egy elég nagy város. Szeretem Vörösvárt, elsősorban a kulturális élet példaértékű (ahogy tudom). Viszont arányaiban nézve kevesen adták le a B-t.

    VálaszTörlés

Kattintás